Dzisiaj jest: 12.11.2018, imieniny: Konrada, Renaty, Witolda

Jedziesz na wakacje? Rzecznik konsumentów radzi!

Data: 5 miesięcy temu Czytane: 196
Redakcja poleca!

Wybierając się na wakacje warto wiedzieć, jakie ważne zmiany czekają konsumentów w usługach turystycznych. Od 1 lipca 2018 r, wchodzą w życie zmiany dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych. Dlatego wybierając się na wakacje warto zapoznać się z nowymi przepisami, aby wiedzieć jak najlepiej zabezpieczyć się na wypadek nieudanego urlopu.

Jedziesz na wakacje? Rzecznik konsumentów radzi!
Podstawową korzyścią wprowadzanych zmian jest to, że konsumenci w całej Unii Europejskiej będą chronieni na tym samym poziomie. 

1. Wyższa cena wycieczki, niż przewiduje umowa – zgodnie z  nowymi przepisami, jeśli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., można odstąpić od umowy bez ponoszenia kosztów.
Dodatkowym uprawnieniem dla konsumentów jest zapis, że gdy biuro podróży zastrzegło w umowie, że wycieczka może podrożeć, jeśli np. wzrosną ceny paliwa, to w przypadku, gdy np. cena paliwa spadnie to musi obniżyć cenę imprezy.
Bez zmian pozostaje zapis, że organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem. Nadal ma do tego prawo tylko w trzech przypadkach:
  • gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa, 
  • gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe, 
  • gdy wzrosną kursy walut. 
Ważne jest, że możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić.

2. Odstąpienie od umowy z powodu okoliczności nadzwyczajnych – w nowej ustawie pojawia się zapis pozwalający na odstąpienie od umowy w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności w miejscu wyjazdu, np. zagrożenie terrorystyczne, trzęsienie ziemi. W takiej sytuacji organizator powinien zwrócić wpłacone należności w terminie 14 dni. 
Ustawa wprowadza możliwość rozwiązania umowy także w innych sytuacjach, np. z powodów osobistych. Wtedy jednak istnieje możliwość, że biuro podróży potrąci sobie uzasadnioną opłatę za odstąpienie. Zgodnie z nowymi przepisami może wpisać do umowy, ile ta opłata wyniesie w zależności od czasu, w jakim konsument odstąpi od umowy. Na żądanie klienta organizator musi przedstawić uzasadnienie wysokości tych opłat.

3. Gdy biuro podróży odwołuje imprezę - Biuro podróży tak jak dotychczas może zastrzec w umowie, że impreza się nie odbędzie, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. Do tej pory organizator sam określał w umowie, do kiedy może ją odwołać. Natomiast nowe przepisy wskazują konkretne terminy, w jakich najpóźniej może to zrobić:
  • 20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni, 
  • 7 dni przed imprezą, która trwa 2-6 dni, 
  • 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni. 
Biuro podróży zwraca wtedy turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie ma obowiązku wypłaty im odszkodowania.


4. Reklamacja na usługę turystyczną - po 1 lipca 2018 r. konsument nie ma obowiązku złożenia reklamacji w ciągu 30 dni od chwili powrotu. 
Jednak zastrzeżenia do jakości usług należy zgłosić jak najszybciej – najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Dzięki temu, organizator będzie miał szansę usunąć nieprawidłowości. 
Ważne jest, że konsument swoich praw będzie mógł dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy roszczenia się przedawnią. W praktyce oznacza to, że reklamację można złożyć nawet po 2 latach i 11 miesiącach, jeśli jednak wcześniej konsument nie zgłosił zastrzeżeń – będzie to brane pod uwagę przy ustalaniu ewentualnej obniżki ceny czy rekompensaty.
Ważne jest, że od 1 lipca reklamację można złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale także u agenta, który sprzedał wycieczkę. 
Po zmianach nie będzie obowiązywał przepis o uznaniu roszczeń, w przypadku, gdy przedsiębiorca nie odpowiedział na reklamację w ciągu 30 dni.

5. Biuro podróży bankrutuje? Można kontynuować urlop - po 1 lipca 2018 r., jeśli biuro upadnie, turyści będą mogli kontynuować wypoczynek, tak jak było to przewidziane w umowie.

Jednocześnie Miejski Rzecznik Konsumentów informuje, że od 1 lipca 2018 r, ochronę turystom na wypadek reklamacji zapewnia ustawa z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

W przypadku odmowy uznania reklamacji usług turystycznych lub w celu uzyskania szczegółowych informacji konsument może zgłaszać się do właściwego miejscowo Rzecznika Konsumentów. Mieszkańcy Płocka mogą zwrócić się po pomoc do siedziby Biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Urzędzie Miasta Płocka Al. Piłsudskiego 6, II piętro, pokój 212, 213/214 tel. 24 367 – 15 – 81.
Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Ukryj formularz
Captcha
Przepisz tekst widoczny na obrazku.
Polecane